dinsdag 9 april 2013

Met 13 aan het werk..

"Wakker worden" schreeuwt m'n oudere zus. Ja, lekker dan, was het helemaal vergeten! Zuslief had een afspraak gemaakt met haar baas bij de DARO, dat wij om 8 uur 's morgens aanwezig zouden zijn. Haar gekamd, vol met brilliantine, kleren recht getrokken, sokken omhoog en vooral  "dankbaar" kijken, omdat die aardige meneer mij centjes laat verdienen. Hallo : IK BEN 13! Niets mee te maken, kop dicht en mee gaan.
Keurig (ik zelf ook ) op tijd in de Tolstraat, waar we werden opgewacht door een 'viswijf' van het ergste soort. (daar kreeg ik nog veel mee te stellen) Zij zei dat we moesten wachten tot de baas er was, nou dat duurde effe! Kwam die gek om kwart over 9 aanzetten, zei geen boe of bah, wees alleen met z'n vinger de deur waar wij door heen moesten. Dat bleek een soort kantine te zijn. Hij stelde zich niet voor, geen bakkie koffie of thee, maar zei dat ik over 5 min. boven moest zijn om te beginnen met werken. Einde intro!
De naam van deze blaaskaak heb ik jaren voorbij zien komen, als er weer eens een 'concours hypique' op de tv was. Meneer Ben Arts! Geïnterresseerd in geld, niet in mensen en helemaal niet in amsterdamse straatschoffies zoals ik. Fijn, de groeten en ik kijk wel hoe lang ik het in deze club uithoud.
Nieuwsgierig naar wat ik moest gaan doen, ging ik naar boven (3e etage) en werd daar opgewacht door miss Viswijf, die mij in m'n kraag vatte en naar een stoel dirigeerde achter een poedermachine.
Op een metalen plaat van 80x80cm waren papiertjes gelegd die elkaar voor een derde overlapten. Nu was aan mij de taak, "troel" deed het een keer voor, om het blad met de regelmaat van de poederverstrooiende machine, te verschuiven, zodat op het resterende deel van het papiertje de poeder terecht kwam. Hoofdpijn-poeders, hoe bedenk je het, na een half uur aan die zwabberende machine had ik een koppijn van jewelste. Tsjak tsjak tsjak tsjak! Daar word je toch gestoord van!
Halverwege de plaat deed ik het wat rustiger aan, maar dat kon niet vanwege de snelheid van dat rotding. Resultaat:één grote bende. Een vrouw tegenover mij begon gelijk te schreeuwen om de cheffin (viswijf), nou die stond al achter mij en ik kreeg me daar een dreun, dat ik met stoel en al onderuit ging. Met een gloeiende wang en een buil op m'n kop moest ik verder gaan, anders zou er wat zwaaien! Vijf uur heb ik gehaald, maar vraag niet hoe. Bij het naar huis gaan werd ik nog even stevig aan m'n oor getrokken, met de mededeling, "dat, als ik dat morgen weer flikte, er op los wordt geslagen". Leuk bedrijf, met prettige werknemers. En geen meneer Arts die er iets van zou kunnen zeggen.
De volgende morgen was ik om 8 uur present, kreeg een draai om m'n oren en werd mij verteld dat ik mij om kwart voor 8 moest melden. De bedoeling was, dat ik dan de troep van de vorige dag in de kantine kon opruimen. De jongste ruimt de troep op. Mooi niet!
Weer aangeland op mijn afdeling, moest ik leren hoe zetpillen werden gemaakt. Stalen matrijzen met torpedo-vormige uitsparing, ingebed in een bak met ijsblokjes,moesten worden volgegoten met een stinkende kokende vloeistof, zonder morsen (want dat leverde weer een dreun op) en na 5 min. kon je de pillen er uit halen, die dan werden omwikkeld met een zilverpapiertje. Een makkie, zolang je het goed doet en er geen rotgeintjes worden uitgehaald met de jongste bediende. En dat gebeurde wel, nl : niet te hete vloeistof, waardoor het al stolde voor je het in de vorm had. Dat hele zooitje lag in een deuk, ik kreeg een dreun en moest de troep opruimen.
's Middags moest ik de magazijnmeester helpen met het sorteren van de vloeistoffen voor de medicijnen. Dat liep totaal verkeerd af!
Meneer vond het leuk om mij te zeggen dat ik aan een bepaalde fles goed moest ruiken. M'n hoofd explodeerde zowat. Die smeerlap had mij een fles tinctuur met ammoniak gegeven. Wat een rotstreek! Hij lag dubbel van het lachen, totdat hij een enorme dreun kreeg van een bezem die ik te pakken had. Nooit heb ik iemand zo snel zien weg rennen voor een jongen van 13. Ziedend was ik.
Viswijf had mij inmiddels gesommeerd om weer achter de tsjak-machine te gaan zitten, tot het 5 uur was. Om 5voor 5 vond viswijf het nodig om haar gram te halen, misschien vanwege het feit dat ik de mag.meester voor z'n kop had gemept, en sloeg zomaar uit het niets met een stoffer op mijn hoofd. Dat was de 2e bult in 2 dagen, dit wordt te gek. Iedereen riep "tot morgen" en liep de trap af. Nou, dat is ook toevallig, viswijf loopt vlak voor me, dat vraagt om wraak!
Nog 6 treetjes te gaan, alleen dat werd voor haar een héle grote stap, na die stevige opdonder die ik haar verkocht, waardoor zij de trap afdonderde en ik over haar heen sprong naar buiten.
Ja, wie heeft haar nou geduwd? De eerstvolgende kreeg een scheldkannonade te verwerken waar een bootwerker jaloers op zou zijn. Ze heeft nooit meer geprobeerd om mij met een vinger aan te raken.
Na 1,5 maand was de lol bij de DARO er wel af en ging ik met m'n zus op zoek naar een nieuwe uitdaging. En dat werd de firma Decora/Michels.
En daar gaat alle vrolijkheid gewoon verder.





5 opmerkingen:

  1. Lieve hemel wat een tijd was dat!
    Gelukkig kon je toen al letterlijk en figuurlijk tegen een stootje.
    { Hebben ze toen soms meteen zalf tegen kneuzingen op je uitgeprobeerd? ;-) }
    Zoals ik al zei; je schrijft levendig, met humor en je toonde weer eens dat je een onvoorstelbaar goed geheugen hebt!
    Ik kijk met plezier naar je volgende epistel uit.

    Emily









    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtig verhaal Hans! Daar moet dat DARO plaatje van E. bi,j toch?
    Als ik jouw zo volg in je jonge jaren besef ik toch dat mogen 'doorleren' een zekere vorm van luxe was die we ons nu bijna niet meneer voor kunnen stellen. Mijn eerste baantje was denk ik op mijn 14e, maar dat was vakantiewerk bij AH in Zaandam. Wat jij deed was kinderarbeid.
    Die zetpillen gieterij zie ik helemaal voor me, dat moet cacaoboter met een middeltje geweest zijn. Dat omwikkelen met een zilverpapiertje, was dat ook handwerk?
    Toch wel goed dat jij behoorlijk van je af kon meppen, anders had je nu nog aan de pillen gestaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, de tijden zijn veranderd en de jongelui mogen blij zijn dat ze kunnen doorleren tot zij hun plafond bereikt hebben. Ik heb er niets van over gehouden, hoor! Haha.
    Die zetpillen werden idd met de hand in zilverpapier gewikkeld, maar later verschenen de eerste voorgevormde doosjes waar ze prcies inpasten. (hoorde ik van m'n zus, die er nog jaren heeft gewerkt, maar wel zonder mij!)Wat dat meppen betreft, ik ga niet zo snel aan de kant en heb een brede rug, maar als je willens en wetens te ver gaat, ja dan wacht ik geen seconde en dan ligt er heel snel iemand plat, en dat ben ík niet! Ik zal kijken of ik die foto van de DARO er tussen kan plakken, mocht het niet lukken, dan vraag ik het jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een enig plaatje van Daro!
    Hoe kom je daar nu aan???
    Ik zal je maar niet vragen of je ook zo'n plaatje m.b.t. Zetpillen van DARO hebt!...

    Emily Summer-Freckles


    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hans, in antwoord op je email, dacht je nou werkelijk dat ik niet meer wist dat ik dat plaatje op internet had gevonden???
    Als je goed opgelet had was het je opgevallen dat het niet door mijzelf ondertekend was!
    Dit betrof een andere Emily!
    Ze had toevallig wel een grappige achternaam, vind je ook niet? Emily Zomer-Sproeten...

    BeantwoordenVerwijderen